نور و روشنایی

ویژگی‌های لازم برای شناخت بهترین هدلایت خودرو

راهنمای خرید بهترین هدلایت

هدلایت، جدیدترین تکنولوژی لامپ در خودرو 

تهیه‌‌ی بهترین هدلایت خودرو احتمالاً خواست و تلاش تمام کسانی‌ست که در پی به‌روز کردن و بهره بردن از امکانات جدید برای خودروی خود هستند. فعل جایگزینی، بدیهی‌ترین اتفاقی‌ست که با بروز هر نوع پیشرفت در هر نوع صنعتی رخ خواهد داد. بنابراین در این دوران، خارج شدن لامپ‌های قدیمی و وارد شدن لامپ‌های با تکنولوژی جدید به عرصه‌ی مصرف، جایگزینی را با نام هدلایت به عرصه‌ی ارائه‌ی در بازار رسانیده است.

هدلایت نوعی لامپ LED و نسل جدید لامپ‌های مخصوص چراغ‌های جلو در خودروست. امروزه پس از گذر از لامپ‌های معمولی، زنون و هالوژن که هرکدام مقطعی تکنولوژی روز و گزینه‌ی مصرف مشتریان بوده‌اند و هنوز هم گاهی انتخاب برخی مصرف کنندگان هستند، هدلایت به دلیل بهره‌مندی از خصوصیات به‌روزتر، از جمله عمر بیشتر، مصرف کمتر و مقاومت فیزیکی بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدلایت؛ هم‌سو با ایمنی و رفاه

آن‌چه که مشهود به نظر می‌رسد، تمام خصوصیات به‌روز شده‌ی هدلایت، گامی موثر و بلند در زمینه‌ی افزایش ایمنی و رفاه مصرف کنندگان است. بدیهی‌ست که تولید نور بیشتر، بازه‌ی دید وسیع‌تری به راننده خواهد داد. هم‌چنین مقاومت فیزیکی بالاتر در سوانح جاده‌ای، امکان صدمه دیدن و از کار افتادن لامپ را تا درصد قابل توجهی کاهش خواهد داد و این امر خود موجب جلوگیری از خطرات احتمالی بعدی در تاریکی شب خواهد بود. جدای از اینکه مصرف کمتر، طول عمر سیستم برقی خودرو را افزایش خواهد داد. بنابراین احتمالاً به صورت غیر مستقیم رفاه اقتصادی بیشتری نیز در زمینه‌ی نگهداری از خودرو برای مصرف کننده ایجاد می‌نماید. فارغ از این‌که زیبایی، یکی دیگر از مواردی‌ست که امروزه حتماً نقشی اساسی و مهم در انتخاب محصول توسط مشتریان دارد. امری که جز ویژگی‌ها و محاسن هدلایت نیز به حساب می‌آید.

بد نیست اشاره کنیم که نخستین بار برند مطرح صنعت خودرو یعنی لکسوس هدلایت را به کارگرفت. تکنولوژی مفیدی که امروزه شاهد استفاده‌ی وسیع‌تر از آن در دیگر برندهای مطرح نیز هستیم.

از این رو توصیه می‌شود که با توجه به ویژگی‌های ذکر شده و به دلیل استفاده از تکنولوژی LED و SMD، در هدلایت که بیشتر در مورد آن‌ها خواهیم خواند و عامل ایجاد نوری قوی‌تر نسبت به انواع دیگر هستند، حداقل پس از پایان طول عمر لامپ خودروی خود و بسته به نیازتان، هم‌سو با تکنولوژی روز، برای نور پایین، نور بالا، مه‌شکن‌ها و یا هر سه مورد از هدلایت استفاده نمایید.

ویژگی‌های لازم برای شناخت بهترین هدلایت خودرو                                                     نمایی از هدلایت؛ استفاده شده برای نور پایین، نور بالا و مه‌شکن‌ها

بررسی تفاوت‌ها در انواع مدل‌ها

اگر بنا باشد برای خودروی خود هدلایت تهیه نمایید، قطعاً ترجیح شما خرید بهترین برند هدلایت خودرو، قوی‌ترین هدلایت خودرو و پرنورترین هدلایت خودرو خواهد بود.

لذا شناخت نسبی و درک برخی ویژگی‌های تخصصی، امری ضروری‌ست که به شما در انتخاب صحیح و متناسب با نیازتان کمک خواهد نمود.

هدلایت تک کنتاکت:

بر اساس طراحی چراغ در برخی خودروها، لامپ نور پایین و نور بالا جدای از هم در نظر گرفته شده‌اند. برای چنین مدل‌هایی، لامپ هدلایت تک کنتاکت ساخته شده است.

هدلایت دو کنتاکت:

برای دسته‌ی دیگری از خودروها اما از یک لامپ برای هر دو منظور، یعنی نور بالا و نور پایین استفاده شده است. بنابراین چنین لامپی، قابلیت استفاده به صورت جدا جدا و هم‌زمان را داراست. برای چنین مدل‌هایی لامپ هدلایت دو کنتاکت ساخته شده است.

در نتیجه‌ی این بخش باید اشاره کنیم، که طبیعتاً میان دو نوع مختلف مورد بحث، تفاوتی از نظر کیفی وجود نخواهد داشت و هیچ کدام برتری بر دیگری ندارد.

ویژگی های هدلایت خوب و پرنور                                                           دو نوع طراحی تک و دو پرتو در چراغ‌های خودرو

  • بررسی هدلایت از نظر تعداد ال‌ای‌دی

هدلایت دو طرفه:

این هدلایت ساخته شده از دو ال‌ای‌دی SMD، قرار گرفته بر دو طرف یک پایه است. بنا به نوع طراحی در ساخت بدیهی‌ست که از دو سو نور تولید می‌نماید. 

هدلایت چهار طرفه:

ساختار این نوع از هدلایت نیز شبیه به نوع قبلی‌ست. تنها تفاوت در این است که دو ال‌ای‌دی SMD دیگر، در دو جهت دیگر اضافه دارد. یعنی مجموعاً چهار ال‌ای‌دی قرار گرفته بر چهار طرف یک پایه. نتیجه‌ی خروج نور از چنین طراحی در ساخت نیز تولید نور از چهار سو خواهد بود.

در خصوص جمع‌بندی این بخش و ارائه‌ی نتیجه‌ی نهایی باید اشاره نمود؛ نور هدلایت چهار طرفه پر قدرت‌تر از هدلایت دو طرفه است. واضح است که دلیل آن هم دو ال‌ای‌دی SMD بیشتری است که نسبت به نوع دو طرفه دارد. همین عامل سبب قیمت کمتر مدل دو طرفه نیز شده است.

از طرفی نیز گفته می‌شود، مدل دو طرفه برای گستره‌ی بیشتری از خودروها مناسب است، چرا که نحوه‌ی طراحی کاسه‌ی چراغ منجر به ساخت یک مرکز نوری متمرکز می‌شود و هدلایت دو طرفه در این ساختار، خروجی نوری مناسب‌تری بر سطح جاده ایجاد می‌نماید. در حالی که نور خروجی از هدلایت چهار طرفه درون کاسه چراغ در مرکز متمرکز نمی‌شود و این نکته‌ی مهم، قابل ذکر و اختلاف ساز در معرفی  هدلایت است. نهایتاً و با توجه به جمیع موارد سنجش شده حکم بر آن است، که اقلاً در خودروهای ایرانی بهترین هدلایت خودرو از این حیث هدلایت دو طرفه باشد. توصیه‌ی ما آن است، که در صورت امکان از تست نوری متناسب با خودرو استفاده نمایید.

  • بررسی هدلایت با فن یا بدون فن

در بررسی میان این دو نوع، نتایج حاصله مشخص می‌کند که وجود فن شدت نور خروجی از هدلایت و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. بالعکس فقدان فن در دیگری باعث ایجاد نوری کم رمق‌تر خواهد شد. مضاف بر اینکه باید اشاره داشت، نصب مدل فن‌دار بر روی برخی از مدل‌های خودرو با سختی‌هایی نیز همراه است.

نتیجتاً، قوی‌ترین هدلایت خودرو از نظر بررسی فوق، مدلی‌ست که با فن ساخته شده باشد.

  • بررسی لومن هدلایت

در واقع سخن از میزان روشنایی‌ست، که توسط منبع نور ایجاد می‌شود. لومن در هدلایت معمولاً بین 2 تا 4 هزار و بسته به تعداد ال‌ای‌دی موجود در آن است. ضمن این‌که ظاهراً هرچه میزان روشنایی افزون‌تر، هزینه‌ی نهایی نیز بیشتر. پس لومن یکی از مواردی‌ست که قیمت هدلایت را بالا می‌برد.

                                                               دمای رنگ هدلایت بر حسب کلوین

  • بررسی طول عمر هدلایت

به طور معمول عمر یک هدلایت به نسبت برند، مرغوب و معتبر بودنش را 50 هزار ساعت برآورد می‌نمایند. با در نظر گرفتن احتمال خرابی بخش‌های مختلف ساختاری، اعم از فن و… هم‌چنین مسئله‌ی نوع نگهداری از محصول در برابر سرما و گرما و… ؛ از همه مهم‌تر به کار بستن آمار موجود، انتظاری معادل 5 هزار ساعت برای طول عمر هدلایت نتیجه‌ای معقول می‌نماید. چیزی معادل 5 تا 7 سال با در نظر گرفتن مصرف مداوم و میانگین روزانه 2 تا 3 ساعت.

ویژگی‌های لازم برای بهترین هدلایت خودرو

  • بهترین هدلایت خودرو باید از نظر طراحی صنعتی و ابعاد ساخت شرایطی داشته باشد که بدون هیچ مشکل، آسیب و تغییری وارد محفظه‌ی چراغ خودرو شده و درب آن بسته شود.
  • یکی از موارد تشخیص بهترین هدلایت خودرو آن‌ست که روی سایر قسمت‌های الکترونیکی خودرو نویز ایجاد نکند. مسئله‌ای که منشا آن، بالاست این دسته از لامپ‌هاست.
  • بهترین هدلایت خودرو باید به طور اسمی، دست کم دارای 50 هزار ساعت عمر مفید باشد. امری که چنین ویژگی را تضمین می‌نماید، داشتن بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و فن خنک‌کننده است.
  • یکی دیگر از موارد تشخیص بهترین هدلایت خودرو آن است که بدون نیاز به داشتن بالاست و شارژ شدن، به قدرت لامپ‌های زنون معمولی نور تولید نماید.

برندهای معتبر در زمینه‌ی بهترین هدلایت خودرو

معرفی کردن بهترین برند هدلایت خودرو تقریباً امری نامعقول به نظر می‌رسد. چرا که طبیعی‌ست با افزایش درخواست برای کالایی در بازار، برندهای مختلفی وارد رقابت می‌شوند و این رقابت خود کیفیت ساز خواهد بود. بنابراین شاید ارائه‌ی لیستی از برندهای خوش سابقه، کاری بس شایسته‌تر از اقدام معرفی محدود و تبلیغی یک برند باشد.

هدلایت موور/ هدلایت فیلیپس/ هدلایت لنزو/ هدلایت دلفی/ هدلایت مونلایت/ هدلایت توبیز/ هدلایت ام آی ۲/ هدلایت مکس/ هدلایت فوکوس/ هدلایت زنوتیک و …

جز دسته‌ی برندهای خوش سابقه و با کیفیت در زمینه‌ی تولید هدلایت بوده‌اند. برای خرید بهترین هدلایت خوردو در فروشگاه مبین لوکس بصورت حضوری و غیر حضوری انجام میپذیرد.

تذکرات لازم پایانی

تلاش ما بر آن بود که در بررسی ویژگی‌های تفاوت‌ساز میان هدلایت‌ها برای شناخت بهترین هدلایت خودرو، بهترین برند هدلایت خودرو، قوی‌ترین هدلایت خودرو و پرنورترین هدلایت خودرو به مهم‌ترین ویژگی‌ها پرداخت شود و مهم‌ترین راهنمایی‌ها نیز ارائه شود. در پایان و برای جمع بندی و شاید به منظور ایجاد تمرکز بیشتر برای کسانی که تصمیم به خرید هدلایت گرفته‌اند، نکاتی را خلاصه می‌کنیم که راهبرد لحظات خرید باشد.

  • قیمت و برند هدلایت؛

این هردو راهنمای مهمی در زمینه‌ی خرید هستند. باید به این نکته بسیار توجه نمود که اگر هدلایت کالای ارزانی بود، حتماً شرکت‌های خودروسازی درجه چندم هم از آن‌ها در ساخت خودروی خود بهره می‌بردند. منظور این نیست که هر کالای گرانی کیفیت بالاتر دارد، بلکه تذکری‌ست که هنگام خرید به سراغ برندهای شناخته شده در بازار  بروید و به ویژگی‌های ذکر شده توجه داشته باشید.

  • رنگ و قدرت نوردهی هدلایت؛

رنگ هدلایت را می‌توان موضوعی سلیقه‌ای عنوان نمود. در حال حاضر دو رنگ سفید یخی و زرد آفتابی رنگ‌های پر مصرف بازار هستند، که متناسب با سلیقه‌ی خود می‌توانید یکی را برگزینید.

اما نوردهی هدلایت ارتباط مستقیم با ال‌ای‌دی‌های به کار رفته در آن، کاسه‌ی چراغ و موارد دیگری چون فن و… دارد که با بهره‌گیری از اطلاعات محصول و انجام تست نوری می‌توانید چهار طرفه و یا دو طرفه بودن آن را انتخاب نمایید.

                                                                           یک نوع هدلایت چهار طرفه

بهترین هدلایت کدام است؟

با توجه به مزایای زیادی که لامپ هدلایت نسبت به سایر رقبای خود دارد، طبیعی است شرکت های زیادی اقدام به تولید این نوع لامپ کرده اند. انتخاب بهترین برند هدلایت امری ناممکن است اما برند هایی مانند توبیز/لنزو/کانپکس/زیمر/رویال از بهترین برند های بازار هستند

3.3/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “ویژگی‌های لازم برای شناخت بهترین هدلایت خودرو

  1. علی گفت:

    عالی بود

    1. ali mobinfar گفت:

      خوشحالیم که این مقاله واستون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *