نور و روشنایی

هدلایت یا زنون ؟ بررسی کامل تفاوت لامپ هدلایت و زنون

نور چراغ خودرو

هدلایت یا زنون، مسئله این است! همانطور که مشخص است چراغ خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات آن است که اهمیت زیادی در رانندگی دارد. این اهمیت زمانی بیشتر می‌شود که شما در یک جاده تاریک و مه بسته شروع به رانندگی نمایید. با این حساب، هر قدر به کیفیت این چراغ‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد، امنیت جانی شما نیز، افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این؛ وجود چراغ‌های نامناسب و بی کیفیت در کوتاه مدت، سیستم برق خودرو را نیز، تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. افراد باید در خرید این محصول دقت و حساسیت زیادی به کار گیرند. دو نوع چراغ هدلایت و زنون در این باره وجود دارند که برخی از رانندگان برای خرید نوع مناسب سردرگم می‌شوند. با این حساب، مبین لوکس در این قسمت از مقاله به تفاوت هدلایت و زنون پرداخته و مزایا و معایب آنها را مورد توجه قرار می‌دهد تا شما آگاهی و دانش بیشتری از این بابت داشته باشید.

تفاوت هدلایت و زنون چیست؟

تفاوت هدلایت و زنون چیست؟

هدلایت چه نوع لامپی است؟

قبل از پرداختن به موضوع تفاوت هدلایت و زنون به تعریف هر یک از این چراغ‌ها می‌پردازیم. هدلایت، یک لامپ ال ای دی می‌باشد که در حقیقت جایگزین لامپ اصلی و چراغ جلو خودرو می‌شود. علاوه بر این، پروژکتورهای داخل سپر نیز، از کاربرد هدلایت نهایت استفاده را می‌برند. مقاومت و نور مطلوب این قطعه باعث می‌شود تا در هنگام بروز تصادف خوب عمل کرده و نور مناسبی از خود نشان دهد.

کیفیت بالای این محصول به خاطر نور LED به کار رفته در آن است. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، هدلایت محصول به روز شده از زنون و هالوژن است. هدلایت‌ها در انواع مختلف کاربردی عرضه می‌شوند که خودروهای مختلف، بهره‌های زیادی از آنها می‌برند. هدلایت‌های فن دار و بدون فن موجود هستند که در نوع فن دار، یک فن و هیت سینک وجود دارد که موجب خنک شدن هدلایت می‌شود.

به این ترتیب از شکستن چراغ‌ها بر اثر حرارت زیاد جلوگیری می‌شود. این فن‌ها نیز خود به فن‌های کناری، فن ترکیبی و فن توربینی تقسیم بندی می‌شوند.

مزایای هدلایت

مزایای موجود در هدلایت باعث شده تا افرادِ بسیار زیادی از این قطعه برای خودرو خود استفاده کنند. استفاده از آن برای نور بالا و نور پایین خودرو نیز، نسبت به قبل بیشتر دیده می‌شود. البته در قسمت‌های جانبی خودرو مانند سپر هم می‌توان از هدلایت استفاده کرد.

در زیر به چند مزیت از این محصول اشاره می‌کنیم تا شما با آگاهی بیشتری نسبت به موضوع هدلایت یا زنون خرید خود را انجام دهید.

هدلایت یا زنون کدام یک مقاومت بیشتری دارد

لامپ‌های زنون بسیار شکننده هستند. به همین خاطر اگر بخواهید بین هدلایت یا زنون، یک چراغ خوب و با کیفیت انتخاب کنید، قطعا زنون انتخاب مناسبی نخواهد بود. پس به فکر خرید هدلایت باشید زیرا این نوع چراغ با مواد به کار رفته در خود مقاومت بالایی در برابر هر نوع ضربه و تغییرات آب و هوایی دارد. مقاومت این چراغ در تصادفات تست شده است. به طوری که کاسه چراغ کاملا صدمه دیده بدون اینکه به هدلایت آسیبی وارد شود.

همین عامل باعث افزایش طول عمر هدلایت می‌شود. البته عامل مهم‌تر برای طول عمر بیشتر این قطعه به خاطر وجود فن در آن است که وظیفه خنک نمودن چیپ ست این محصول را به عهده دارد.

نور هدلایت چه مزیتی دارد؟

نور مطلوب هدلایت در موضوعِ تفاوت نور هدلایت و زنون

از هر چه که بگذریم سخن ظاهر و زیبایی خوش‌تر است. در موضوع تفاوت نور هدلایت و زنون می‌توان گفت؛ نوردهی مطلوب و مناسبی که برای هدلایت در نظر گرفته شده است باعث می‌شود تا ظاهر شیک و بدون آزاری داشته باشد. منظور از این جمله این است که نور برخی از چراغ‌ها به قدری نامناسب است که چشم را آزار می‌دهد. در حالی که در هدلایت چنین موردی نیست و نور ملایم وجود دارد. ال ای دی به کار رفته در هدلایت‌ها باعث می‌شود تا مصرف کمتری داشته باشند. این موضوع از بابت سالم ماندن سیم کشی خودرو نیز، حائز اهمیت است.

امنیت بالای هدلایت

در نهایت؛ امنیت بالای این محصول باعث می‌شود تا شما بین هدلایت و زنون، تفاوت‌های محسوسی مشاهده کنید. در زنون از گازی با همین نام استفاده می‌شود که غالبا در تصادفات، امنیت خودرو را تحت تاثیر منفی قرار داده و امکان آتش سوزی را افزایش می‌دهد. این مشکل و مسئله در هدلایت‌ها وجود ندارد. عدم وجود رشته نوری و هر گونه گاز باعث افزایش امنیت در هدلایت‌ها می‌شود.

زنون

لامپ زنون چه نوع لامپی است؟

 

به نظر می‌رسد کاربرد و مزایای زنون در مقایسه با لامپ‌های هالوژنی قابل توجه باشد ولی در مقایسه بین هدلایت یا زنون، این، هدلایت است که سربلند می‌شود. همانطور که ذکر شد این لامپ‌ها از گازی بدون بو به اسم زنون استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا انرژی بیشتری مصرف کنند چرا که  برای روشنایی نیاز به گرم شدن دارند.

طول عمر این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های هالوژن بیش از ده برابر است. در حالی که در مقایسه هدلایت و زنون، قطعا هدلایت رتبه بهتری می‌گیرد و طول عمر بیشتری نسبت به زنون دارد. به عبارت ساده‌تر مقایسه بین زنون و هالوژن انتخاب “بد” و”بدتر” است. در حالی که اگر به تفاوت هدلایت و زنون نگاهی بیندازیم و مقایسه‌ای انجام دهیم. این نوع مقایسه انتخاب بین “بد” و “عالی” خواهد بود.

در زنون، عملیاتی مانند آذرخش و رعد و برق ایجاد می‌شود و از طریق تخلیه الکتریکی، نور خودرو ساطع می‌شود. گفته می‌شود که نور زنون بیشتر است و از چراغ‌های پُرنور خودرو به حساب می‌آید اما آیا این مقایسه را بین هدلایت و زنون انجام داده‌اند؟ خیر این مقایسه بین زنون و لامپ‌های هالوژن انجام شده که در نهایت گفته می‌شود نور زنون بیشتر است.

اگر به تفاوت نور هدلایت و زنون بپردازیم. احتمال می‌رود نور زنون به دلیل التهاب و اشتعال گاز زنون در داخل آن کمی بیشتر از هدلایت باشد و انرژی بیشتری مصرف کند. در حالی که هدلایت با استفاده از تکنولوژی LED  و SMD نور مطلوب و ملایمی تولید می‌کند که هیچ خطری هم ندارد. پس بهتر نیست امنیت را در اولویت خود قرار دهیم و به بهای کمی نور بیشتر، خودروی خود را در معرض آسیب قرار ندهیم؟ لامپ خودرو هر قدر بی خطر باشد خیال راننده هم به همان میزان راحت خواهد بود.

نور چراغ خودرو

مزایا و معایب زنون و هدلایت کدامند؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم. در مزایا و معایب زنون و هدلایت همین بس که هدلایت‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند، امنیت بالایی دارند، طول عمر و مقاومت بیشتری دارند و نورد دهی ملایم و بدون خطری فراهم می‌کنند. نداشتن حرارت تابشی و حساسیت بالا نسبت به نوسان ولتاژ از معایب هدلایت‌ها هستند که به نظر می‌رسد با توجه به تمام مزایای ذکر شده در آن، قابل اهمیت نباشد.

روشنایی بیشتر مهمترین مزیت لامپ‌های زنون است که آن هم به خاطر اشتعال گاز در داخل لامپ است که در بسیاری از مواقع می‌تواند خطرناک باشد. تابش نور آزار دهنده و بسیار زیاد، قیمت بالا و احتمال آتش سوزی نیز از مهمترین معایب لامپ زنون است.

هدلایت یا زنون، کدام بهتر است؟

در موضوع هدلایت یا زنون کدام بهتر است؟ به نظر می‌رسد با وجود توضیحات مفصل و کلی که در بالا داشتیم تهیه هدلایت علاوه بر افزایش امنیت، قیمت کمتری هم نسبت به زنون دارد. البته علاوه بر مصرف انرژی کمتر، امنیت بالایی هم به خود اختصاص می‌دهد چرا که از هیچ نوع گاز ملتهب کننده‌ای درون آن استفاده نمی‌شود.

برای اینکه بدانید خودروی شما به چه نوع چراغی نیاز دارید بهتر است با مشاوران مجموعه مبین لوکس در ارتباط باشید.

هدلایت بهتره یا زنون ؟

هدلایت و زنون دو لامپ محبوب در بین مصرف کنندگان است. هدلایت به واسطه داشتن مزایای بیشتر مانند امنیت بالا، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر در جایگاه بهتری نسبت به رقیب خود قرار میگیرد.

نور هدلایت بیشتره یا زنون ؟

نور هدلایت و زنون در توان یکسان تفاوت چندانی با هم ندارد. در زنون شدت نور به تدریج افزایش پیدا میکند و سپس ثابت می شود، اما در هدلایت شدت نور با بیشترین مقدار شروع می شود و بتدریج کم می شود.

4.1/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *